טסלה 3 Performance על המסלול !

23.4.21 | 11:00 : ד״ר מיכאל אבאכירורג פה פנים ולסתות, יזם וחובב נהיגה 

ד״ר מיכאל אבא – כירורג פה פנים ולסתות, יזם וחובב נהיגה

מ 0 ל 100 ב 3 שניות !! הרשת מלאה בסרטונים של בחורות זהובות שער ותכולות עיניים צורחות כאשר מוצמדת דוושת החשמל לברזל . אבל כל חובב רכב יודע שמכונת נהיגה אינה נמדדת רק בתאוצות בקו ישר. כל חובב נהיגה ישאל את עצמוהאם הרכב מתקשר ? מה זווית הגלגול במסלול ? איך הברקסים ועוד מליון פרמטרים נוספים שהופכים מכונית טובה למכונת מסלול

אז אחרי מספר ימי מסלול עם ה– T3P שלי אני מוכן להפוך תחושות למילים

הטסלה T3P דומה לאחיותיה  הרגועות עם שינויים קטנים המרמזים למיבינים שכאן מדובר במכונה שלא מפחדת להשאיר קצת גומי על האספלט . הכל בקריצות קטנות – זאב בעור של כבש . כמו שאני אוהב. 

ד״ר מיכאל אבא – כירורג פה פנים ולסתות, יזם וחובב נהיגה

ספוילר קרבון עדין, מרכב מונמך , ג׳נטים UBERTURBINE (כבר נשמע טוב) 20 אינטש ומאחוריהם מציצים קאליפרים אדומים עם כיתוב tesla בלבן וחובקים אותם באלגנטיות צמיגים נמוכי חתך של 35 ורוחב סוליה 235 . וזהו . בלי קישוטים או צעצועים וטוב שכך . 

קצת פרטים טכנים – שני מנועים קידמי ואחורי הממוקמים בין הגלגלים שיחד מספקים 490 כ״ס מהרגע הראשון שהחשמל זורם . המנוע האחורי תורם כ -290 כ״ס לחגיגה והקידמי את השאר . הילוך אחד . 

Track mode מאפשר כיול הכוח קדימה  או אחורה ומידת השליטה על התערבות המחשב בנעשה . 

עולים להגהישיבה טבעית , הגה קטן וממוקם בדיוק במקום הנכון, האמת לרגע חשבתי שזה מזכיר לי את ההגה של ה Xbox של הבן שלי. ההגה עבה בעל נוכחות ותחושה נעימה .כסא נוח מאוד ניכרת חוסר התמיכה הצדדית דבר שמפחית את החיבור למכונה ומצריך עבודה על שרירי ליבה כדי לעמוד בכוחות ה G ויש כאלה .

לחיצה קטנה של ידית המגבים מימין (בכל רכב רגיל ) מטה מעבירה את המחשבכונית למצב D , 1,2,3 ושקט, זמזום חשמלי לא מוכר, תחושה שנפתח שער שמשחרר עוצמה עצורה שעומדת להתפוצץ . תחושה אחרת מהתאוצה הנבנת במנוע של המאה הקודמת ,לנוסע שלידי פעם ראשונה על T3P נהיה שחור בעיניים ! אמיתי . לחיצה החלטית על דוושת החשמל משחררת את הכוח ישר לגומי ומטיסה את ה 1.8 טון תוך 3.2  שניות ל -100

סיבוב ראשון פתוח מבט רחוק לאפקס הרמה של הרגל מדוושת החשמל והבלימה הרגנרטיבית בולמת בעדינות ועיקביות דבר שנועץ את הגומי של הגלגלים הקידמיים אל תוך האספלט ושולח את הפרונט לצלילה מבוקרת לשיא העקומה . בסיבובים מהירים אין צורך לגעת בדוושת הברקס , הבלימה הרגנרטיבית הניתנת להתאמה אישית עושה את העבודה ויעילה במיוחד לנהג החובבן והמקצועי כיוון שמעבירה את משקל המכונית בצורה עיקבית קדימה ,טכניקה שכל מי שבילה קצת על המסלול יודע שזאת המיומנות הבסיסית אולי החשובה ביותר . רגל שמאל ננעצת בכדי להצמיד את הגוף לכסא בהעדר תמיכה בכסאות

מבט רחוק ,ההגה מתחיל להתיישר ויחד איתו הזרמת חשמל החלטית בועטת החוצה מתוך הסיבוב בצורה מיידית לא מוכרת ,כל המומנט מוכן להשתחרר ושוב נדבקים לכסא . ההיגוי מרגיש מדויק  אך מעט מנותק מהאספלט ביחס ל BRZ שלי הממתינה לתורה ב – pit, כדי להסביר את התחושה הייתי משווה את זה לדיוק של הגה Xbox אך שאינו מעביר את התחושה של הכביש, כמובן בהגזמה .שני סיבובים מנעילה לנעילה מאפשרים היגוי יעיל ללא הצלבות ידיים מיותרות גם בסיבובים הדוקים . ניתן לכוון את תחושת ההיגוי ל – 3 רמות . במסלול אני חושב שהכיוון ״הכבד״ יותר מעביר את התחושה הנכונה ביותר . אנחנו במצב רגיל 4*4 וכל הבקרות מופעלות . הרכב  הוא מדבקה מרגיש על פסי רכבת. כאן המקום לציין שהמחשבכונית הופכת נהג פחות מיומן לנהג מקצוען , במצב הרגיל בקרות היציבות עובדות בצורה אגרסיבית אך מאחורי הקלעיםֿ, כלומר גם אם תלחץ עד הסוף על הדוושה בעיתוי הלא נכון בסיבוב הכוח ישוחרר בצורה הדרגתית ותשמור על יציבות בצורה חלקה ללא תחושה תזזיתית או רעשי ABS האופיניים  כאשר רכב מתקן טעויות של מתחילים . מצד אחד זה טוב מצד שני הנהג המנוסה מייד יבין שעובדים עליו כאן וזה הרגע שבו הוא יעצור ויעבור ל – Track Mode וכאן מתחילה החגיגה ואפשר להרגיש את ההתנהגות האמיתית של הרכב על יתרונותיו חסרונותיו

 

מצב מסלול, מאפשר כיול של חלוקת הכוח לסרן הקידמי והאחורי, מידת ההתערבות של מהנדסי התוכנה של אילון מאסק בנהיגה ועוצמת הבלימה הרגנרטיבית שכאן משפיעה על התנהגות הרכב בכניסה לסיבובים. לא מעניין אותנו שברקע היא טוענת את הסוללה יותר מהר

 

ממשיכים , המהירויות עולות מהר ובישורת של מוטורסיטי פניית הפרסה מתקרבת מהר מאוד והשקט מטעה, דבר המצריך בלימה החלטית ! ועכשיו נתעכב כאן רגע . הברקסים עוצריםוחזק . נקודה . לחיצה החלטית על הדוושה השמאלית נועצת את הרכב בצורה אגרסיבית , לטעמי אגרסיבית מידי , אין כאן חוסר כוח בלימה זה בטוח . לדעתי חסרה מודולצייה , זה מצריך התרגלות וניסיון . ככל שמעמיקים אל תוך ההקפות לא התרשמתי מירידה בעוצמת הבלימה אפילו במסלול קצר כמו בערד שם השימוש בברקס תכוף יותר. נקודה מאוד משמעותית היא שתכנון נכון של הבלימות מאפשר שימוש מופחת בדוושת הבלם בגלל הבלימה הרגנרטיבית ובמסלול מהיר הדבר מאוד משמעותי כיוון שזה מאפשר למערכת הבלמים להתקרר מעט . אגב, קיים קיט שדרוג לשמן ברקס והרפידות מקורי של טסלה שמאפשר לקחת את הרכב לקיצון . בכל מקרה בידיים שלי לא הספקתי להגיע לשם ואין ספק שמי שמעכב את העיניין זה אני הנהג ולא הרכב

 

אז איפה היינו , בלמנו חזק עכשיו הרגע להכנס לפניה ההדוקה , זווית הגלגול מורגשת , אין מה לעשות זה רכב שאמור להוביל משפחה מעל לפסי האטה וימצא את עצמו 98% מהזמן מוביל ילדים וקניות בסופר אבל יש לציין שהמרכב יציב ולא תזזיתי בהעברות משקל אגרסיביות כך שהרכב אינו יוצא מאיזון , אני מניח שתורם לכך משקל הכובד הנמוך בזכות הסוללה הכבדה החולשת על כל רצפת הרכב

מבחן טוב לאיכות הבולמים הוא במקטעים שיש בהם שינויי כיוון תוך שינויי גובה , מצב מאתגר לכל רכב. המסלול בערד בהחלט מאופיין במספר מקטעים כאלו , הרכב מטלטל אבל שומר על יציבות . אין ספק שכאן החולשה של הרכב במסלול .

עכשיו ניגש לעיניינים , רכב שמגיע עם Drift Mode זאת חתיכת אמירה. אני אישית חושב שאין דבר סקסי יותר בעולם הרכב מאוטו על הצד והגה נעול . אחת הסיבות שאני אוהב את ה– BRZ שהיא מכונת נהיגה טהורה  והקלות שהיא מקשקשת בזנב . דבר שמאוד מאפיין מכוניות כבדות עם הרבה גומי בצמיגים זה אחיזה שמצריכה רגל כבדה על הגז כדי לשחרר את החלק האחורי אז באופן טבעי זה אחד הדברים הראשונים שרציתי לבדוק . כל רכב צריך ללמוד וגם כאן יש עקומת לימוד . Drift Mode מעביר את הכוח לגלגלים האחוריים ב 100 אחוז ומבטל לגמרי את בקרת היציבות. ההתנהגות של הרכב לא דומה לתחושה המוכרת . כאשר נכנסים לסיבוב ולוחצים על החשמל ישנה נטייה של הרכב להכנס לתת היגוי מלווה בחוסר שביעות רצון של הצמיגים הקידמיים המלווה ברעידות והטוסיק לא יוצא, כדי לשחרר את האחיזה יש צורך בהטייה אגרסיבית יחסית של ההגה ולחיצה על דוושת החשמל תשבור את האחיזה של הגלגלים האחוריים , דרך נוספת היא שימוש בהעברת משקל על ידי בלימה גם כאן הבלימה הרגנרטיבית מאוד יעילה

 

ד״ר מיכאל אבא – כירורג פה פנים ולסתות, יזם וחובב נהיגה

עד כה נשמע מסובך אבל כאשר לומדים את העיניין זה הופך לכיף אדיר ואפשר לשחרר דריפטים ארוכים מבוקרים וסקסים . צריך ניסיון ושליטה כדי לשחרר את מלוא הפוטנציאל ובידיים הנכונות אפשר להנות מאוד . אין ספק שיש כאן התערבות מחשב שצריך להבין אותה , אני מניח שיש קשר בין זווית ומהירות הטיית ההגה לבין האפשרות לשחרר את הטוסיק , כאילו שצריך להסביר למחשב שהנה עכשיו אני רוצה לשרוף קצת גומי ,אז שחרר לי .

חודש עבר מאז המסירה , חייב לציין שזאת החוויה המוטורית המרגשת ביותר שחוויתי עד כה, לו בגלל העובדה שהכל חדש , דומה אבל שונה . אין ספק שנעשתה כאן עבודה טובה בלאפשר לרכב יומיומי משפחתי להפוך למכונת מסלול טובה ומספקת כל נהג חובב ואף יותר מכך . אני אישית לא מכיר אף רכב עם פיצול אישיות קיצוני כל כך וזה דבר מדהים . האם אני מוכר את ה BRZ שלי ? לא .

 

צילום : cloudview