שני הרופאים הישראלים שמצילים חיי ילדים באפריקה

ד”ר מיכאל אבאמומחה בכירורגיית פנים פה ולסתמצא דרך לעזור למטופלים באמצעות טכנולוגיה ישראלית חדשנית.
הטכנולוגיה כוללת רפואה מרחוק, ומסייעת להצלת חייהם של עשרות ילדים בגינאה המשוונית – באחד המקרים טיפלו הרופאים בהצלחה בילד בן 6, שלא הצליח לפתוח את הפה במשך ארבע שנים.

שני רופאים ישראלים חזרו לאחרונה מגינאה המשוונית שבאפריקה, שם ביצעו ניתוחים בילדים עם בעיות פה ולסת מורכבות במיוחד. שני הרופאים הם פרופ’ עודד נחליאלי, מנהל היחידה לאנדוסקופיה וכירורגיה מזערית של הפה, הפנים והלסתות במרכז הרפואי לגליל, המשמש גם מנהל היחידה לכירורגיית הפה והלסתות במרכז הרפואי א.ר.ם, וד”ר מיכאל אבא, מומחה ביחידה לכירורגיית פה, לסתות ובלוטות הרוק בביה”ח הדסה עין כרם ובמרכז הרפואי א.ר.ם. השניים יצאו לגינאה המשוונית במטרה להקים שם מרכז הדרכה לכירורגיית פה ולסת, הכולל הכשרה על מערכת ישראלית חדשנית של חברת ORVIzio, בשם “טלמדיסין”, שבאמצעותה ידריכו כירורגים בכירים ומנוסים מישראל את הרופאים המקומיים בביצוע ניתוחים מורכבים בזמן אמת.

טיפולבאמצעות טכנולוגיה חדשנית

בנוסף, באמצעות צילומי CT של החולים, הדפיסו הרופאים מודלים תלת מימדיים בישראל, תוך שהם מבצעים את ההכנה ותוכנית הניתוחים על המודלים והשחזורים, שאותם הביאו לאפריקה, כדי לדייק את מהלכי הניתוח ולקצר את זמן הניתוח. יצוין כי בתקופת הקורונה, בימים שבהם לא ניתן היה לטוס, ביצעו שני הרופאים ניתוחים מצילי חיים מודרכים מרחוק. אחד הניתוחים הבולטים של פרופ’ נחליאלי וד”ר אבא בגינאה המשוונית היה מקרה יוצא דופן של ילד בן 6, שבמשך ארבע שנים לא היה יכול לאכול, בעקבות חיבור בין הלסת התחתונה והגולגולת, דבר שמנע ממנו את פתיחת הפה – וכעת בעקבות הניתוח הוא יכול סוף סוף לעשות זאת. מקרה יוצא דופן נוסף היה של חייל ממשמרות הנשיא באוגנדה, שסבל מפגיעה משמעותית בפניו בעקבות התפוצצות רימון. לאלו מתווספים ניתוחים בילדים שנולדו עם מומים קשים של חך שסוע.

במהלך שהותם בגינאה המשוונית התראיינו הרופאים לטלוויזיה המקומית. בין השאר ביקשו להגביר את המודעות הציבורית לדברים הגורמים למומים המולדים באזור הפנים והלסתות, כאשר חלקם נגרמים ע”י עישון וצריכת אלכוהול בזמן ההיריון. כמו כן ביקשו להעלות את המודעות לנהיגה בטוחה ומניעת תאונות דרכים הנפוצות מאוד באזור זה, שבעקבותיהם נגרמות חבלות פנים קשות ביותר, כאשר לעיתים נאלצים המטופלים להמתין במשך שנים עד להגעת רופאים מערביים כדי לנתחם.

רפואת שיניים מתקדמת | ד"ר מיכאל אבא

ד”ר מיכאל אבא מהדסה עין כרם ומרכז רפואי א.ר.ם: “העזרה שנותן העולם המערבי לאזורים נזקקים מתבססת על משלחות וגיחות חד-פעמיות לצורך ביצוע מספר מצומצם של ניתוחים. בדרך זו אנו לא נותנים ערך אמיתי לאוכלוסייה המקומית הנזקקת לידע ולניסיון. בעיה זו התגברה בזמן הקורונה, כאשר לא התאפשר כלל לטוס ולהגיע למקומות הנדרשים. “סטארטאפ ישראלי בשם ORVizio התגייס לצורך מתן פתרון באמצעות מערכת לשיתוף פעולה מרחוק, בין רופאים כירורגיים. המערכת מאפשרת הנחיה אונליין של ניתוח מרחוק ולמעשה מדמה את המצב שבו מומחה ומתמחה מנתחים יחד, תוך קבלת הנחיות מהרופא הבכיר. בשיטה זו כבר בוצעו כמה ניתוחים מצילי חיים. הטכנולוגיה מבוססת על עיבוד תמונה ואינטליגנציה מלאכותית, שבדיוק כמו חברת טסלה מקדמת את הרפואה לעבר ניתוחים רובוטים עצמאיים”.

לקריאה מלאה של הכתבה ב N12 – לחצו כאן

לקריאה מלאה של הכתבה ב ISRAEL21C – לחצו כאן